Voetbalclubs massaal gesponsord door Online Casino’s

Wie zich er in verdiept heeft, heeft kunnen zien dat steeds meer voetbalclubs een nieuwe manier van vele hogere inkomsten aan het genereren zijn. Dit is in de vorm van sponsors. Nou is sponsoring totaal niet nieuw binnen de voetbalwereld maar wel vanuit een nieuwe hoek. Het is namelijk zo dat nu voetbalclubs massaal gesponsord worden door online casino’s en bookmakers.

Financiële hulp voor voetbalclubs

Het is niet gek dat er genoeg geld is binnen de gokbranche. Met de komst van online gokken, wat nu al wel enkel jaren populair is en met de komst van live online gokken gaat er nog meer geld in om. En waar een vraag is presenteert zich al snel een aanbod en deze keer dus vanuit online casino’s. En in het opzicht van een grote geldstroom zijn deze twee werelden goed met elkaar te vergelijken en liggen leuke samenwerkingen meer voor de hand. Op dit moment zijn er blijkbaar duidelijke hulpkreten vanuit de ene wereld en de andere wereld met het aanbod treedt graag binnen. Het is niet helemaal duidelijk met welke beweegredenen voetbalclubs nu met deze actie komen. Maar een ding is zeker er is financiële hulp nodig. Er gaat al veel geld om in de voetbalwereld maar waar veel geld binnen kan komen kan ook in een keer veel geld weggaan. Het verleden is daarmee een wijze les geweest.

In elke grote deal zijn er altijd voors- en tegens. In de samenwerking tussen voetbalclubs en casino’s en bookmakers is er over het algemeen genoeg begrip voor de gemaakte keuzes. Er zijn geen geluiden die het volledig boycotten. En ook dat is niet gek als je ziet wat voor bijzondere samenwerkingen er al in de voetbalwereld bekend zijn en die er geweest zijn in het verleden. Denk aan Burger King, Jägermeister in Duitsland, Angry Birds bij Everton en wat denk je van Spider man? In 2003 heeft een Spaanse voetbalploeg nog iedere week een andere sponsor waaronder dus Spiderman waarbij Torres en Simeone te zien waren in een T-shirt van Spiderman.

Shirtsponsors en barterdeals

En de T-shirts van deze spelers brengt ons gelijk bij de andere shirtsponsors. Het is een vast gegevens dat grote merken graag een voetbalclub willen sponsoren. En dit is trouwens niet alleen bij voetbal maar ook bij andere, in het betreffende land, bekende sporten. De visual-contacten zijn namelijk erg hoog. Als jouw merk logo op een voetbalshirt staat geeft dat ontzettend veel zichtbaarheid. En naast de visuals wordt jouw merk ook nog een geassocieerd met het positieve en sportieve imago van de voetbalclub. Dat kan het huidige imago ook erg positief veranderen. Dat is niet anders bij de sponsorsamenwerkingen van nu tussen online casino’s en voetbalclubs. Sommige voetbalclubs zijn gebaad bij een positiever imago maar online casino’s ook. Er zijn immers genoeg online casino’s die door de populariteit van online gokken een grotere rol spelen in de Nederlandse economie. En daarmee kunnen ze meedoen met de grotere deals. En met de naamsbekendheid die ze krijgen met het sponsoren maken ze veel goede reclame voor hun eigen business.

Win-winsituatie in lucratieve samenwerking

Goede reclame voor je eigen business: dat is waar het voor alle partijen om gaat. Zoals eerder genoemd zijn er louter voordelen voor beide partijen. Het is dan ook niet gek dat nu op eens naar buiten komt dat de voetbalclubs massaal gesponsord worden uit een en de zelfde hoek. En deze nieuwe hoek is daar blij mee. Het geeft ook aan dat online casino’s nu meer en meer geaccepteerd worden in de dagelijkse reclame-uitingen. Het legaliseren van online live casino spellen in 2020 heeft daar zeker aan bijgedragen.

Hoe komen voetbalclubs aan sponsors?

Er is gebleken dat er heel wat samenwerkingen zijn en al duizenden meetings zijn geweest om dergelijk sponsorcontracten te realiseren. We zien een mooie balans tussen de benadering vanuit de voetbalclubs en de online casino’s en bookmakers. Clubs gaan geregeld opzoek in hun eigen netwerk en ook bij eventuele leverancier. Daarnaast is ook bekend dat de werving in de eigen omgeving gebeurd. Zowel zakelijk als privé. Je zou kunnen stellen dat de beslissers bij de partijen graag zelf ook een gokje wagen online of in een fysieke casino. Met die positieve instelling jegens de sponsor, in dit geval dus de casino’s is een partij eerder genoodzaakt om een sponsor deal goed te keuren. Want zeg nou zelf, als je er geen goed gevoel bij hebt dan kun je praten als Brugman maar dan komt er niet snel iets van de grond.

Wat verder erg belangrijk is als doorslaggevende factor is om na te gaan wat de betreffende partijen nog meer voor deals hebben. En of die dus rijmen met de potentiele samenwerking. Als laatste stap wordt er gekeken naar de praktische indeling van de sponsordeal. Los van financiële hulp zijn er ook barterdeals mogelijk. Of denk aan het leveren van kleding, auto’s en misschien zelf huizen. Bij de deals met online casino’s zien we voornamelijk dat er financiële deals gemaakt worden. Wat de exacte redenen hiervoor zijn is niet bekend. Maar aannemelijk is dat er een grote vraag is naar financiële hulp.

Bekende deals tussen online casino’s en voetbalclubs

De bekendste deal tussen dit soort partijen is wel die van Bwin en Real Madrid. Sinds 2007 is Bwin de shirtsponsor van Real Madrid en sinds die periode zijn er vele gaan volgen om in deze sector een deal te scoren. Daarnaast betaalt broker Plus500 een immens bedrag om op de shirts te mogen staan van Atletico Madrid. Voordat ze deze hoofdsponsor werden was Plus500 al een subsponsor. Niet heel lang geleden hebben ze zich dus naar de top gewerkt en zijn ze niet meer weg te denken uit de voetbalwereld. Allemaal door de positieve nieuwe uitstraling van de online casino’s en andere ontwikkelingen rondom online gokken.

Als laatste voorbeeld willen we nog een andere deal noemen die wel opmerkelijk te noemen is. Dafabet is een Aziatisch gokbedrijf dat in Europa vrijwel onbekend is maar dit bedrijf zorgt wel voor een jaarlijkse inkomsten van 6,7 miljoen voor Sunderland. De trainer is daar wel blij mee omdat hij weer interessante investeringen kan doen.

Samenwerkingen in de toekomst

We vragen ons af wat de toekomst voor ons in petto heeft. Men verwacht namelijk een hele groei in de frequentie van dit soort deals. Dit heeft er mee te maken dat de ROI zeer gunstig is en dat partijen die dit soort deals nog niet hebben inzien dat het zeer lucratief kan zijn. Dit soort constateringen zorgen ervoor dat de laatste drempels weg vallen om ook dergelijke deals aan te gaan. Zou het Holland Casino, Ajax of Feyenoord gaan sponsoren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beste Casinos
5,0 rating
Cookie Casino: Ontvang €200 bonus cash + 220 bonus spins
4,8 rating
Simple Casino: Get €500 bonus cash
4,0 rating
Boom Casino: Krijg 2 Gratis bonus rondes + Geld terug
4,0 rating
Speedy Casino: Get €500 bonus cash
4,8 rating
Lucky Days Casino: Get €1000 bonus cash + 100 bonus spins